Lezárult ismeretterjesztő projektünk |
Egyen a környezetért!
PROJEKTISMERTETŐ: A Göcsej védjegytől a Hungaricumig – Egyen a környezetért! Újabb ismeretterjesztő, magatartást formáló kampányt indítunk a helyi termékek fogyasztásának népszerűsítéséért, a fogyasztói szokások környezeti szempontú megváltoztatásáért. Az Új Széchenyi Terv Zöldgazdaság-fejlesztési Programjának, „A fenntartható életmódot és az ehhez kapcsolódó viselkedésmintákat ösztönző kampányok” című pályázati kiírására benyújtott projekt célja a szemléletformálás, ismeretterjesztés. A Göcsej védjegytől a Hungaricumig – Környezettudatosság az élelmiszerfogyasztásban elnevezésű, európai uniós támogatással megvalósuló projekt hat hónapos futamidejű, 2011. augusztus 1-étől 2012. január 31-éig tart. (Azonosító száma: KEOP-6.1.0/B/11-2011-0013). Az élelmiszerfogyasztás és környezetvédelem összefüggései Tapasztalható tény, hogy ha környezettudatosságról, vagy környezeti fenntarthatóságról beszélünk, az embereknek leggyakrabban az energiatakarékosság, vagy a szelektív hulladékgyűjtés jut az eszébe. Az élelmiszerfogyasztást alig-alig hozzák összefüggésbe a környezetvédelemmel, a fenntarthatósággal. A mindennapokban az élelmiszerek választásakor, legfeljebb az egészség megőrzésének tudata van jelen. Annak ismerete, hogy az étkezéssel, jelentős hatással lehetünk a környezetünkre, nem része a mindennapoknak. Kutatási adatok bizonyítják, hogy a fogyasztók előtt nemcsak a helyi termék*, mint elnevezés, fogalom nem ismert, de az sem, hogy a helyi termék előállítása, tárolása, szállítása sokkal előnyösebb a környezetünk számára. Legfeljebb ott tartunk, hogy együnk helyi terméket, mert azzal a helyi gazdákat támogatjuk. Nem ismert a helyi termék és fenntarthatóság, környezettudatosság összefüggése. Nem ismertek sem a helyi termék védjegyek, sem a helyi termékek független minősítési rendszerei, sem a nemzeti védjegyek, vagy a hungaricumok, sem ezek egymásra épülése. A projekt célkitűzése Ismeretterjesztés, fogyasztói magatartás formálása, annak tudatosítása, hogy a helyi élelmiszerek fogyasztása környezettudatos magatartás. Aki helyi termékek fogyasztása mellett dönt, az a fenntarthatósághoz, a göcseji vidék helyi termelőinek erősödéséhez, a környezetkímélő termelési módszerek elterjedéséhez járul hozzá mindenki. A helyi termék mellett akkor lehet dönteni, ha annak van jól felismerhető jelzése, ezek a helyi védjegyek. A helyi védjegyek igazolják, hogy a védjegyes termék előállítása környezetbarát, a fenntarthatóságot szolgálja. A helyi termék felismerését a meglévő védjegyek segíthetnék ugyan, de ezek ismertsége alacsony. Sem a grafikai megjelenés nem ismert, sem az, hogy a védjegy milyen fenntarthatósági tartalmat, milyen független minősítési követelményeket takar. A projekt célja, hogy a fogyasztók megismerjék a Göcsej védjegyet, más zalai védjegyeket, a hazai védjegyeket, a hungaricumokat, és az ezek mögött lévő környezeti, fenntarthatósági tartalmat. *Helyi termék (élelmiszer): mindazok a nyers, vagy feldolgozott élelmiszerek, amelyeknek előállítási és fogyasztási helye közötti távolság max. 50 km, jellemzően kisgazdasági körülmények között, helyi munkaerővel, kevesebb energia- és vegyszer felhasználásával, kevesebb hulladékképződéssel, fenntarthatósági szempontok szerint állítottak elő. A projekt tartalma ● Védjegyakadémia – Interaktív konferencia szervezése, melynek témái a meglévő helyi termék védjegyek, a nemzeti termék és a hungaricum tartalmának használati módjainak megismerése. Időpontja: 2011. október 26. 10.00 óra. Zalaegerszeg. ● Helyi Termék és Védjegy Ház működtetése – három héten áttartó, interaktív programtér felépítése, berendezése Zalaegerszegen a Göcsej Üzletházban (Tompa u. 3.). Egymással összefüggő, bárki számára térítésmentesen, egyénileg, vagy csoportosan igénybe vehető ismeretterjesztő szigetek szolgálják a helyi termékek, a védjegyek, a környezettudatosság, fenntarthatóság megismerését. Tervezett időpont: 2011. november 7-26. Napi nyitva tartás: 9.00 – 18.00 óráig, szombaton 9.00 – 13.00 óráig. ● Ismeterjesztő kiadványok készítése:
● Médiakampány: A helyi médiumokban megjelentett, tematikus hirdetések segítségével közvetítjük szélesebb körben az ismeretterjesztő, tudatformáló tartalmakat. A projektről további információt ad: dr. Buza Beáta, kommunikációs tanácsadó. Elérhetősége: +36209108937, e-mail: Ez az email cím védett a spam robotoktól, a megtekintéséhez engedélyezni kell a Javascriptet. |